Alles over de Royal Enfield Himalayan 450
Na vele teasers en nadat bekende YouTubers ons al een poosje ons Himalayan hart sneller deed kloppen met gave video’s van het al mogen rijden op de pre-productie nieuwe 452 Himalayan, is de motor dan eindelijk officieel gepresenteerd op de EICMA in Milaan!
En wat een gave machine is het geworden! Niet alleen qua uiterlijk, maar ook de specs liegen er niet om. We sommen deze later in deze blog even voor jullie op.
Eerst willen we jullie vertellen hoe de nieuwe Himalayan tot stand is gekomen.
Het ethos luidt niet voor niks: ‘Vaardig, maar niet intimiderend’
Met deze ethos in hun achterhoofd zijn de engineers van Royal Enfield gestart met het ontwikkelen van de nieuwe Himalayan. Het doel was om het vermogen, prestaties en rijgedrag te verbeteren.


Met een uitstekende balans bij lage snelheden, gecombineerd met een nieuwe lichte koppeling en de soepele gasrespons van het Ride-By-Wire systeem is het gemakkelijk manoeuvreren met de 452 Himalayan. Dankzij het verstelbare zadel kan de je hoogte van de zithouding op de motorfiets gemakkelijk aanpassen naar wens. De heldere, erg gebruiksvriendelijke TripperDash geeft alle informatie die je nodig hebt tijdens het rijden. Of je nu naar je werk rijdt, ff een dagje wil touren in de buurt, een weekendje weg wil op de motor met je vrienden naar de Eifel, of van de gebaande paden af op avontuur wil De 452 Himalayan kan het allemaal.


Sherpa 450 motorblok
De nieuwe Himalayan heeft meer vermogen en koppel, levert uitstekende prestaties bij lage toerentallen en blijft trouw aan het ware Royal Enfield-karakter. Met een maximaal vermogen van 40 pk bij 8000 tpm en een maximaal koppel van 40 Nm bij 5500 tpm levert de nieuwe 452 cc Sherpa-motor 90% van zijn koppel al vanaf 3.000 tpm, voor een soepele vermogensafgifte zonder buitensporige opvoering van het toerental. Dit kenmerk is uitermate nuttig bij het beklimmen van gladde hellingen, waar de Himalayan tractie vindt zullen andere motorfietsen spinnen. De prestaties in combinatie met de koppeloverdracht zorgen voor comfortabel rijden met twee personen en bagage. De nieuwe motor heeft een semi-droog carterontwerp voor maximale bodemvrijheid en een compacte verpakking. Deze eerste vloeistofgekoelde motor van Royal Enfield maakt gebruik van een geïntegreerde waterpomp en een dual-pass radiator voor optimale koeling. Dit is van cruciaal belang bij het rijden op technisch terrein op grote hoogte, en dat is precies waar deze motorfiets voor is bedoeld. Een nieuwe zesversnellingsbak zorgt voor een grotere flexibiliteit van overbrengingsverhoudingen en een betere rijervaring op de snelweg. De aandrijving loopt via een nieuwe, kabelbediende slip- en hulpkoppeling met een lichtere werking en langere levensduur.
Kom maar op met dat avontuur
De 452 Himalayan heeft een grotere grondspeling en een wielophanging met lange veerweg, waardoor je technischer terrein aankan zonder de grond te raken met het chassis. Het geheel nieuwe, stalen twin-spar frame is ontworpen om deze voordelen te bieden in off-road situaties zonder dat de Himalayan te hoog of intimiderend wordt. Het nieuwe frame is stijver en sterker, voor betere prestaties en stabiliteit in bochten. Het chassis heeft een nieuwe Showa, cartridge-type upside-down vork die ontworpen is voor een breed scala aan omstandigheden, van gladde wegen tot rotsachtige rivierbeddingen. Een hoogwaardige vering is niet alleen belangrijk voor de prestaties; een goed geregelde vork maakt het voor de rijder gemakkelijker om op los, onvoorspelbaar terrein te rijden, zodat hij zich kan concentreren op waar hij naartoe wil in plaats van op elke hobbel te reageren. De Himalayan houdt de beproefde 21-inch voor- en 17-inch achterwiel combinatie, met nieuw ontwikkelde aluminium lichtmetalen velgen en op maat gemaakte banden voor een superieure grip, zelfverzekerd rijgedrag en stabiliteit zowel on- als off-road. Bovendien biedt de bredere achterband van de 140/80 een betere tractie en meer vertrouwen op asfalt en in off-road condities.
Verbeterde ergonomie
Door het nieuwe chassis en de compacte motor kon de ergonomie van de rijder worden verbeterd, met name bij staand rijden. De nieuwe motorfiets is smaller tussen de benen, waardoor de controle bij staand rijden beter is en het gemakkelijker wordt om de voeten stevig op de grond te krijgen vanuit zit. Het achterste deel van de nieuwe 17-liter brandstoftank is afgeslankt en geeft de knieën ruimte, wat het rijden comfortabeler maakt. Het voorste deel van het tweedelige zadel voor rijder en passagier kan 20mm hoger worden gezet. Naast het standaardzadel is als optie een laag zadel leverbaar. Met het standaard en het optionele lage zadel beschikt de rijder over een zithoogte van 805 mm tot 845 mm. In combinatie met het smallere frame en de tank zorgt dit voor een betere bereikbaarheid van de grond. Zowel de zitting voor de rijder, de passagier als de zadeldriehoek zijn ontworpen voor maximaal comfort gedurende lange uren op de motor, zowel on- als off-road.


Maak kennis met: TripperDash
Zoals eerder al genoemd in deze blog is de nieuwe Himalayan standaard uitgerust met een TripperDash. De klassieke ronde vorm de TripperDash heeft een aantal innovatieve kenmerken voor de rijder, met opties om over te schakelen van een traditionele analoge stijl naar een digitale lay-out. De nieuwe TripperDash biedt 's werelds eerste volledige kaartnavigatie op een rond scherm, gebouwd met de Google Maps-motor met audio-begeleiding in meer dan 130 talen. Met de joystickcontroller op de linker schakelaar kun je niet alleen het cluster bedienen, maar ook de muziek-, oproepen- en berichtenfunctie als onderdeel van de mobiele connectiviteit. Motorrijders kunnen kiezen tussen de rijmodi Performance en Eco, waarbij de gasrespons wordt gewijzigd via de nieuwe stand-by-wire. ABS achter kan worden uitgeschakeld voor meer enerverend off-road rijden.
Compleet assortiment ADV-accessoires
Met meer dan 30 nieuwe originele motoraccessoires om uit te kiezen voor de geheel nieuwe Himalayan, is er voor elk wat wils. Deze producten kunnen verschillend worden geconfigureerd om twee heel verschillende, ambitieuze thema's te creëren: adventure of rally. De adventure-accessoires maken deze motorfiets geschikter voor gebruik over lange afstanden, met speciaal ontworpen aluminium bagageruimte, groter adventure-scherm, adventure-zadels en led-mistlampen. De rally-accessoires accentueren de off-road-prestaties van de nieuwe Himalayan als het rally-achterspatbord wordt gecombineerd met het slankere eendelige rally-zadel, voor een agressievere look en uitstraling van de motorfiets. Deze uitrusting is ook geschikt voor de Rackless Soft Bags en de Ail Pack, terwijl de rally-handbeschermers, carterbeschermer en koplampbeschermer de ultieme bescherming bieden op extreem terrein.
Specificaties Royal Enfield Himalayan 450
Motortype
Viertakt ééncilinder, DOHC, vloeistofgekoeld
Cilinderinhoud (BxS)
452 cc (84×81,5 mm)
Compressieverhouding
11,5:1
Vermogen
39,5 PK (29,4 kW) @ 8000 tpm
Max. koppel
40 Nm @ 5500 tpm
Koppeling
Natte platen, slip & assist koppeling
Versnellingen
6
Brandstofsysteem
Elektronische injectie, 42mm gasklephuis, ride by wire
Frame
Twin Spar buizenframe met motorblok als dragend element
Voorvering
Showa 43mm USD voorvork
Achtervering
Showa Monoshock met link
Veerweg v/a
200 mm / 200 mm
Voorband
90/90-21″
Achterband
120/90-17″
Voorrem
320 mm schijf, 2-zuiger zwevende remklauw
Achterrem
270 mm schijf, eenzuiger zwevende remklauw
Wielbasis
1510 mm
Grondspeling
231 mm
Lengte
2245 mm
Breedte
851 mm
Hoogte
1316 mm
Zadelhoogte
825 / 845 mm (lager zadel is optie)
ABS
Tweekanaals ABS, achterwiel uitschakelbaar
Elektrisch systeem
12V – DC
Accu
12V, 8 AH MF
Koplamp
LED
Achterlicht
LED, geïntegreeerd achterlicht en knipperlichten
Tankinhoud
17 liter
Gewicht rijklaar
196 kilo