Om op z’n Italiaans maar direct met de deur in huis te vallen, tjeminee wat een schoonheid!

De langverwacht nieuwe Stelvio van Moto Guzzi is deze week gepresenteerd en we kunnen niet anders concluderen dan dat we onder indruk zijn. Wat een knappe verschijning deze nieuwe telg binnen de Guzzi familie.

Nadat begin dit jaar met veel succes de nieuwe V100 Mandello en V100 Mandello S op de markt zijn gekomen, borduurt de nog bestaande oudste motorfabrikant van Europa voort op het vloeistof gekoelde V-twin blok waarmee de Mandello serie is uitgerust. Wie dacht dat dit blok geen klassiek Guzzi-karakter meer heeft komt van een koude kermis thuis, want dat heeft het V100 blok zeker wel! We zien je denken: “Oudste motorfabrikant van Europa?” Jazeker. Moto Guzzi is al in 1921 opgericht en alle Guzzi motoren worden sindsdien gebouwd in dezelfde fabriek aan het Comomeer in Italië, Mandello del Lario. Via onderstaande link kun je alles lezen over de historie van het merk. Erg leuk om te lezen: https://www.motoguzzi.com/nl_NL/traditie/geschiedenis/

Nu is er dus naast de Mandello de nieuwe Stelvio bij gekomen met het V100 blok. Zoals elke motorrijder ongetwijfeld weet is de allroad motorfiets al jaren de meest populaire motorfiets. Het is dus niet zo gek dat er nu ook een allroad motor met een adelaar erop is gepresenteerd. En wat voor een. Zo direct som ik de specs voor jullie op, maar eerst gaan we wat dieper in op de Stelvio zelf.

De Stelvio is straks verkrijgbaar in 2 matte kleurstellingen:
·       Giallo Savana
·       Nero Vulcano

Mamma Mia!

De naam zelf zegt het al: Stelvio. Deze Moto Guzzi is ontworpen en gebouwd met 1 ding in gedachten bochten, bochten en nog een bochten!
De Stelvio is niet voor niks vernoemd naar de iconische Alpenpas met 48 haarspeldbochten in de Italiaanse Alpen. Het V-twin blok levert 115 PK bij 8700 toeren en 105 NM koppel bij 6750 toeren. De versnellingsbak is geperfectioneerd zodat deze soepeler schakelt dan de V100 Mandello. De optionele quickshifter werkt nog verfijnder. Het blok hangt vooraan bovendien niet meer in 2 ophangpunten, maar in 4, wat de stijfheid met 20% verhoogt. Het blok is dan ook een dragend gedeelte van het stalen buizenframe. De aluminium enkelzijdige achterbrug is afgeslankt ten op zichte van de Mandello, hierdoor is montage van een 170 achterband mogelijk. Dit alles zorgt ervoor dat je fantastisch door een pas zoals de Stelvio kan ‘laveren’ met de nieuwe Stelvio.
 
Het rijklaargewicht van de Stelvio is 246 KG. Dit is inclusief maar liefst 21 LTR benzine. Met een zadelhoogte van 83 CM is de motorfiets erg toegankelijk voor de meeste motorrijders. De Stelvio is voorzien van een 19 INCH spaakwiel voor en een 17 INCH spaakwiel achter. Qua vering vertrouwt de Stelvio op een 46 MM upside-down voorwerk van Sachs en een KYB veer achter. De remmerij is van Brembo. Fabrieksaf wordt de Stelvio geleverd met Michelin Anakee Adventure banden. Geschikt voor zowel op het asfalt als voor een off the road avontuur.

Elettronica!

Het dashboard van de nieuwe Stelvio is een 5 INCH kleuren TFT scherm met uitgebreide informatie en smartphone connectiviteit via Moto Guzzi MIA. Als optie kun je kiezen voor het zogenaamde PFF Rider Assistance Solution systeem. Dit radarsysteem maakt adaptieve cruisecontrol mogelijk, bovendien waarschuwt dit systeem je als ergens achterop dreigt te klappen, geeft het een blind spot waarschuwing  en scant het systeem het achteropkomende verkeer tot op 30 MTR. De nieuwe Stelvio is voorzien van maar liefst 5 rijmodi  Tourismo (Tour), Poggia (Regen), Strada (Snelweg), Sport (Gas d’r op) en Off-Road. Al deze rijmodi zijn ook nog es persoonlijk in te stellen naar wens.
Bochten ABS, Traction control en Full LED verlichting is standaard.
Het windscherm is geheel naar eigen wens over een afstand van 70 MM elektronisch af te stellen. 

Accessori!

Er is een breed scala aan accessoires voor de Stelvio ontwikkeld. Hardcases, Topkoffer met maar liefst 52 LTR inhoud, Verwarmde zittingen en handvaten, Motorprotectoren, etc. 

Prezzo!

Helaas! Deze is nog niet bekend. Zodra we dit weten dan melden we dit uiteraard asap.
 
Note: We gaan zelf nog naar de EICMA in Milaan om de Stelvio in real-life te bewonderen. Houdt onze socials de komende dagen goed in de gaten.