Indian Motorcycle legt de lat hoger met de FTR met de introductie van de ultieme Street Tracker
Nog betere prestaties op de weg met de FTR-modellen

Een ongeëvenaarde handling
Met de introductie van het in zijn segment toonaangevende FTR-platform in 2019 heeft Indian Motorcycle de Amerikaanse V-Twin een nieuwe gestalte gegeven. Met de FTR-modellen voor 2022 brengt Amerika’s eerste motorfietsfabrikant het geliefde FTR-platform nu op een geheel nieuw niveau van prestaties op de weg.

De FTR, al bewonderd vanwege zijn unieke styling, sterke motor en geweldige handling, levert nu nog betere prestaties op het asfalt. Met verfijningen op het gebied van het motorgeluid en de afstemming van de wielophanging, een scherpere balhoofdhoek, een kortere naloop en 17 inch wielen met banden die meer grip bieden op asfalt levert de 2022 FTR topprestaties in combinatie met een fenomenale wendbaarheid, en voelt hij compacter aan.

Om de verbeterde prestaties op de weg te benadrukken zijn alle FTR-modellen nu voorzien van Metzeler Sportec-banden met een sportief profiel en een volledig verstelbare vering, waarbij de FTR R Carbon als topmodel voor en achter is voorzien van premium-schokdempers van Öhlins. De nieuwe motorkalibratie en diverse verbeteringen aan het motorblok hebben geleid tot een meer verfijnde en voorspelbare gasrespons. Er wordt ook gebruikgemaakt van cilinderuitschakeling om de warmte van het motorblok te regelen als de motorfiets stilstaat.         

“De FTR is een unieke motorfiets als het gaat om het leveren van topprestaties in combinatie met een krachtig statement van stijl en karakter. Met de updates die we hebben doorgevoerd, lossen we die belofte in voor zelfs de meest kritische rijders”, aldus Mike Dougherty, President van Indian Motorcycle. “Indian Motorcycle is altijd grensverleggend en innovatief geweest op het gebied van motorrijden en weet zijn producten voortdurend te verbeteren. De nieuwe FTR is daar volgens mij weer een perfect voorbeeld van.”

Naast zijn Amerikaanse roots, iconische silhouet en toonaangevende afwerkingskwaliteit biedt de FTR een ongeëvenaard pakket van voorzieningen, waaronder een 4,3 inch digitaal touchscreen en natuurlijk de 1203 cc vloeistofgekoelde V-twin met een vermogen van 92 kW (123 pk) en een koppel van 120 Nm. Met hun perfecte balans van stijl en prestaties staan de FTR-modellen garant voor een superieure rijervaring.

“De FTR geeft een uniek gevoel waar rijders van houden, ongeacht hun ervaringsniveau. Wij wilden dat DNA behouden, maar de motorfiets ook verbeteren en finetunen”, aldus Ben Lindaman, Product Director van Indian Motorcycle. “Het eindresultaat is een sensationele en unieke motorfiets die bulkt van het karakter en erom vraagt het gas vol open te draaien en hem de sporen te geven.”

Aan de FTR-modellen is verder het volgende verbeterd:

 

FTR, FTR S en FTR R Carbon
De FTR, FTR S en FTR R Carbon zijn voorzien van 17 inch gegoten aluminium velgen met Metzeler Sportec-straatbanden – voor een grotere stuurprecisie, mede dankzij de scherpere balhoofdhoek van 25° en een kortere naloop van 99,9 mm. De kleinere wielen in combinatie met een veerweg van 120 mm voor en achter dragen bij tot een 36 mm lagere zithoogte, zodat meer rijders op een FTR kunnen stappen. Het ProTaper-stuur is bovendien 40 mm korter om de wendbaarheid van de motorfiets en de controle van de rijder nog verder te vergroten.

Daarnaast zijn de nieuwe FTR-modellen op diverse punten verbeterd om de prestaties en het rijcomfort nog verder te verhogen. Deze drie modellen zijn voorzien van een volledig verstelbare vering voor en achter (nieuw voor de basisuitvoering van de FTR) en cilinderuitschakeling om de warmte van het motorblok te regelen als de motorfiets stilstaat. De nieuwe motorkalibratie verbetert ook de koude start.

Elke FTR heeft een uitgebreide standaarduitrusting die al bekend is van de voorgaande FTR-modellen. De upside-down voorvork biedt rijders in combinatie met de radiaal gemonteerde dubbele Brembo-schijfremmen ultieme controle en een ongelooflijke remkracht, terwijl de cruise control het rijcomfort verhoogt.

De belangrijkste verschillen tussen de modellen:

            FTR

De basis-FTR is voorzien van een analoog instrumentenpaneel en is leverbaar in Black Smoke met rode accenten, waaronder een rode bies op de velgen, een rood Indian Motorcycle-logo op de tank en een rode schokdemperveer achter. De basis-FTR is ook leverbaar met een lager vermogen voor A2-homologatie.

            FTR S

Deze in de twee kleuren Maroon Metallic en White Smoke leverbare premium-uitvoering is uitgerust met het 4,3 inch touchscreen van Indian Motorcycle, met smartphone-integratie via Bluetooth of USB en te configureren instrumenten. De FTR S is standaard uitgerust met een verbeterde Akrapovič-uitlaat, drie rijmodi, Wheelie Control met Rear Lift Mitigation, Stability Control, Traction Control en Cornering ABS. Daarnaast is er een USB-aansluiting beschikbaar voor het snel opladen van draagbare apparatuur.

FTR R Carbon

De FTR R Carbon is het topmodel van de FTR-serie. De FTR R Carbon beschikt over alle genoemde voorzieningen van de FTR S, maar onderscheidt zich daarvan door de carbon tankkappen, voorspatborden en koplampbehuizing, volledig verstelbare goudkleurige Öhlins-schokdempers voor en een eveneens volledig verstelbare goudkleurige piggyback-schokdemper achter, een zwarte Akrapovič-uitlaat, een premium zadelkap en een genummerde badge op de console.

FTR Rally

Met behoud van zijn scrambler-stijl is de FTR Rally uitgerust met Pirelli Scorpion Rally STR-banden op spaakwielen van 18 inch achter en 19 inch voor. Net als bij de andere FTR-modellen is de motor van de FTR Rally voorzien van een verbeterde motorkalibratie voor een betere gasrespons, en cilinderuitschakeling van de achterste cilinder. Het ProTaper-stuur van de FTR Rally is 50 mm hoger dan bij de andere FTR-modellen om het comfort en de handling te verbeteren met een relaxtere zitpositie. De FTR Rally heeft een analoog instrumentenpaneel en is leverbaar in de kleur Titanium Smoke. Net als de basis-FTR is de FTR Rally ook leverbaar met een lager vermogen voor A2-homologatie.

Accessoires

De FTR-modellen zijn een ideale basis voor personalisering. Daarom is voor deze modellen een uitgebreid assortiment van accessoires ten behoeve van de styling, de prestaties en het comfort leverbaar. Tot de nieuwe styling-accessoires behoren nieuwe witte of transparante tankpads en een groot assortiment carbon onderdelen waaronder kettingbeschermers, V-kappen, radiateurkappen en een 17 inch voorspatbord. Rijders kunnen de wielophanging upgraden met de vorken- en schokdemperset van Öhlins, of een achterrektas, R Carbon zadel of USB-laadaansluiting aan hun motorfiets toevoegen als ze er langere reizen mee willen maken.

Verder levert Indian Motorcycle meer dan 60 onderdelen en accessoires voor de FTR die al bekend waren uit het bestaande assortiment. Rijders kunnen zo hun FTR personaliseren met een uitgebreid assortiment perfect passende accessoires, uiteenlopend van tankkappen tot hoge of lage Akrapovič-uitlaten, bagagetassen, een bagagerek, een middelhoog windscherm en nog veel meer.