1897 – Een legende is geboren

In het jaar 1897 richtte George M. Hendee een fietsenbedrijf genaamd Hendee Manufacturing Company op. De fietsen hadden merknamen als de Silver King, Silver Queen en American Indian. Dit werd later ingekort tot ‘Indian’, wat Hendee’s belangrijkste merk werd.

1900 tot 1910 – De eerste gemotoriseerde fiets

Amerika’s eerste motorfiets fabrikant.
In 1901 huurde fietsfabrikant, race ambassadeur en voormalig racefiets kampioen George Hendee, Oscar Hedstrom in om een benzine aangedreven fiets te bouwen om racers op een fiets bij te kunnen houden. Het resultaat was een krachtige en betrouwbare machine. Door deze machine kreeg het bedrijf een reputatie van het leveren van een buitengewone kwaliteit. Later in dat jaar werd de eerste fabriek geopend in Springfield

De eerste Indian Motorcycle werd in 1902 verkocht. Later in 1902 debuteerde Indian in de racerij en won de endurance race van Boston naar New York. De racers wonnen het ene na het andere evenement en vestigden verschillende records op de Indian motoren.

1903 – Mede-oprichter en hoofd engineer Oscar Hedstrom reed met een van zijn motoren een nieuw wereld snelheidsrecord van 56 mph en won de endurance race van New York naar Springfield en terug.
1906 – George Holden en Louise J. Mueller reden zonder mechanische problemen een Indian Motorcycle van San Francisco naar New York in 31 en halve dag. Dit was een record tijd in dat jaar.
1907 – American T.K> Hasting won met een Indian in een 1.000 mijl trial in Engeland.

In 1906 werd de eerste V-Twin fabrieksmotor om mee te racen gebouwd.In 1907 werd er een versie van deze motor geïntroduceerd voor op de weg. Deze 39-ci (633 cc) 42-graden V-Twin was de eerste Amerikaanse V-twin productie motor.

1910 tot 1920 – Records en innovaties

Progressie in de motorfiets technologie
In de jaren vanaf 1910 beleefde Indian Motorcycle een periode van technologies innovaties en vooruitgang van het merk. De voorvork met bladvering, automatische oliepomp, versnellingsbak met 2 versnellingen, treeplanken, handstarter, swingarm achtervering, de eerste elektrische start op een motor, elektrische lichten en de legendarische 1000cc powerplus motor en het Indian Motorcycle script logo werden ontwikkeld.

Deze ontwikkelingen leidden naar nieuwe hoogtepunten en opnieuw werden records gebroken:
1913 – Een nieuw record van 32.000 motorfietsen werden verkocht.
1914 – Erwin ‘Cannonball’ Baker reed van San Diego naar de oostkust in een nieuwe recordtijd van 11 dagen, 12 uren en 10 minuten.
1915 – Erwin ‘Cannonball’ Baker had de snelste tijd in een drie vlaggen race van Canada via Californië naar Mexico. Hij wist de afstand in maar 3,5 dag te overbruggen.

In 1916 verliet mede-oprichter George Hendee het bedrijf als directeur en in 1917 gingen de Verenigde Staten de eerste wereldoorlog in. Indian Motorcycle stelde een groot deel van de productie ter beschikking voor de oorlog met als gevolgd dat dealers beperkte voorraden hadden en de verkopen aanzienlijk daalden. Het bedrijf leverde het leger van de Verenigde Staten bijna 50.000 motoren tussen 1917 en 1919, waarvan de meesten een Indian Powerplus model.

1920 tot 1930 – Een legende in wording

De introductie van de Indian Motorcycle Company
De beginjaren na 1920 waren belangrijke jaren voor Indian Motorcycle waarin meerdere iconische motoren zijn geïntroduceerd aan het publiek. In 1920 bracht het bedrijf de eerste Indian Scout op de markt. Deze snelle, betrouwbare en wendbare motor verleidde veel mensen om te beginnen met rijden. Dit werd opgevolgd door de Chief (1922), de best verkochte Big Chief® (1923), the Prince® (1925) en de aankoop van Ace Motor Corporation® (1927).

In 1923 veranderde het bedrijf zijn naam van The Hendee Manufacturing Company naar Indian Motocycle. Zonder de ‘r’ in motocycle als het woord werd gebruikt in combinatie met de naam Indian. Indian Motorcycle itroduceerde zijn legendarische 45-c1, 750cc V-twin motor in 1927. Deze grote versie van de Scout motor werd later beschouwd als de beste motor die Indian Motorcycle ooit gebouwd heeft.

1930 tot 1940 – De jaren van depressie

Aanhoudende groei in een slechte economie
In 1920 verkocht E. Paul Du Pont zijn aandeel in DuPont Automobile aan Indian Motorcycle en kocht daarvan een groot aantal aandelen in Indian Motorcycle. Onder druk van E. Paul verliet het managementteam het bedrijf later dat jaar. E. Paul stelde vervolgens ‘Joe’ Hosley aan als verantwoordelijke voor de dagelijkse operaties. Onder zijn leiding werden er jaarlijks nieuwe modellen geïntroduceerd zoals de Model 203 Scout, Scout Pony in 1932 en de Sport Scout in 1934.

In de beginjaren van 1930 drukte de armoede de verkoop van motoren. Indian Motorcycle bleef echter perfectie nastreven en introduceerde in 1936 de ‘upside-down’ four de was gebouwd met een Exhaust Over Intake (EOI) design.

Ed Kretz won in 1937 de eerste Daytona 200 op een Indian Sport Scout, die speciaal voor de race geprepareerd was. In 1938 organiseerde een in Sturgis gevestigde Indian Motorcycle club, bekend als Jackpine Gypsies, een race genaamd Black Holls Classics. Deze race groeide uit tot Sturgis Motorcycle Rally.

1940 tot 1950 – Wereldoorlog

Indian Motorcycle bedient zijn land
Van 1940 tot 1945 richtte Indian Motorcycle zich voornamelijk op zijn bijdrage aan de geallieerden in de tweede wereldoorlog. Allereerst werden er motoren gebouwd voor de Franse overheid en vanaf 1941 bouwde Indian Motorcycle Model 841 voor het Amerikaanse leger. In deze tijd werden er weinig motorfietsen gebouwd voor de particuliere markt.

In 1945 verkochten de Du Pont broers het bedrijf aan Ralph B. Rogers. Rogers kocht ook Torque Manufacturing Co. Voormalig Indian Motorcycle engineer G. Biggs Weaver werkte destijds voor Torque en ontwierp een aantal modellen die Rogers voor Indian Motorcycle wilde produceren.

Na de oorlog werden de designs en productie voor consumenten modellen opgeschroefd. De eerste line-up bestond uit de Indian Chief. In 1948 werden nieuwe lichtere modellen geïntroduceerd zoals de vertical twin 440cc Indian Scout modellen en vertical single 220xx Indian Arrow model. Hiermee ging Indian Motorcycle de concurrentie aan met lichte motoren die in toenemende mate werden geïmporteerd.

1950 tot 1960 – De opkomst van de Wrecking Crew

Domineren in het motorracen
Indian Motorcycle stelde aan het einde van het decennium in de jaren 1940 het Wrecking Crew TM—samen bestaande uit legendarische racers Bobby Hill, Bill Tuman en Ernie Beckman. In de beginjaren na 1950 domineerden zij het racen op dirt tracks en op de weg.

John Brockhouse verving Ralph B. Rogers in 1950 als directeur van Indian Motorcycle. In 1953 stopte Indian Motorcycle Manufacturing Company met de productie van alle modellen. In 1955 kocht Brockhouse Engineering de rechten van de naam Indian Motorcycle en verkocht geïmporteerde Royal Enfields onder deze merknaam tot 1960.

1960 tot 1970 – Het najagen van een record

Burt Munro’s historische rit
In 1967 schreef Burt Munro, een 68 jarige native inwoner van Nieuw Zeeland, geschiedenis op zijn zwaar aangepaste 1920 Indian® Scout® Streamliner. Hij vestigde een nieuw snelheidsrecord met 184.087 mph en een onofficiele topsnelheid van 205.67 mph op de Bonneville zoutvlaktes in Utah.

Munro zette een aantal snelheidsrecords in de 1940 tot 1950. Na 1950 was zijn Scout te snel voor de tracks in Nieuw Zeeland. Hij zette een nieuw doel, racen op de uitgestrekte Bonneville zoutvlaktes. Munro en zijn Scout racede over de jaren negen keer op de Bonneville zoutvlaktes en brak daarmee drie keer een wereldrecord. Het hoogtepunt daarvan was in 1967. Burt Munro werd opgenomen in de AMA hall of fame in 2006.

1970 tot 1980 – Het einde van een tijdperk

De dood van twee legendes
Legendarische motorracer, dealer, distributeur, magazine uitgever, race ambassadeur, auteur en motorfabrikant Floyd Clymer werkte sinds 1963 aan de herintroductie van Indian Motorcycle.

Clymer overleeg in 1970 aan een hartaanval. Zijn advocaat, Alan Newman, kocht de Indian Motorcycle handelsnaam. De meeste motoren werden geproduceerd in Taiwan en werden gebouwd als 50cc en 175cc motoren. Anderen werden re-branded naar Italiaanse mini bikes. De verkopen daalden vanaf 1970 en de productie stopte in 1977.

1990 tot 2000 – Herrijzing van het merk

Nieuwe glorie van een oude legende
De exclusieve productie van het merk Indian Motorcycle hervatte in 1998. 

De merk exclusieve productie van Indian Motorcycle modellen hervatte in 1998. Negen bedrijven werden samengevoegd tot Indian Motorcycle Company of America (IMCA) en opende een productie faciliteiten in Gilroy. De directeur van IMCA produceerde de Chief, Scout en Spirit modellen met motoren van de aangekochte S&S Cycle, Inc.

2000s – Een onzekere toekomst

Bewogen tijden voor Amerika’s eerste motorfiets bedrijf
In 2003 ging Indian Motorcycle Company of America failliet en werd de productie beëindigd. De toekomst van Amerika’s eerste motorfiets bedrijf was onzeker. 

In 2008 nam Indian Motorcycle een totaal andere wending toen de in Londen gevestigde investeringsmaatschappij Stellica Ltd. het bedrijf kocht. Zij vestigden een Indian Motorcycle Company productie faciliteit in Kings Mountains. Een bescheiden aantal Indian Chief motoren met 105-ci V-twin motoren werden geproduceerd tussen 2008 en 2011. Stellican verkocht Indian Motorcyle in 2011 aan Polaris Industries.

2010 tot nu – De legende leeft voort

Indian Motorcycle is terug, en beter dan ooit!
De jaren 2010 tot nu is een tijdperk vol met opwindende ontwikkelingen en groei voor Indian Motorcycle. Een kleurrijke toekomst wordt gebouwd op basis van het legendarische verleden. Met technologische innovatie, partnerships en een steeds uitgebreidere line-up van authentische iconische motoren.

2011 – Polaris Industries kondigt de overname van Indian Motorcycle aan.

2013 – De nieuwe Chief  Classic, Chief  Vintage, en Chieftain ® worden geïntroduceerd.

2013 – Indian Motorcycle onthult de krachtige nieuwe Thunder Stroke ® 111 V-twin motor.

2014 – Indian Motorcycle voegt de Roadmaster ® en iconische nieuwe Scout ® toe aan de line-up

2014 – Motorcycle.com roept de Indian ® Chief ®   in 2014 uit als cruiser van het jaar en eren ook de Chief ® Classic en Chief Vintage

2015 – Indian Motorcycle start een samenwerking voor meerdere jaren met Veteran’s Charity Ride in Sturgis. TM.

2015 – Indian Motorcycle intoduceert de ® en Scout ® Sixty.

2016 Indian Motorcycle keert terug in het professionele flat track racen met het publieke debuut van de Indian ® Scout ® FTR750.

2016 Indian Motorcycle werkt samen met met Jack Daniels ® en Klock Werks Kustom Cycles om een limited edition Jack Daniels Indian Springfield ® en Chief ®Vintage te bouwen.

2016 – Indian Motorcycle introduceert twee nieuwe motoren, Indian Springfield ® en Chieftain Dark Horse ® — Ook wordt Ride Command ® het meest gevanceerde infotainment systeem in de branche, geïntroduceerd.

2017 Indian Motorcycle brengt de Scout ® Bobber op de markt.

2017 – Lee Munro eert het record uit 1967 van zijn oom Burt op een moderne ‘Spirit of Munro’ en reed daarmee 190 mph op de Bonneville zoutvlaktes.

2017 – Indian Wrecking Crew lid Jared Mees wint het Amerikaanse flat track kampioenschap na 60 jaar afwezigheid van Indian in het motorracen.

2019 – Lowlands Biker Store wordt officieel dealer van Indian Motorcycle

Bron: Indian Motorcycle Benelux