Lowlands Biker Store
– Door Floris Velthuis (BigTwin Motormagazine)

In de bruizende hoofdstad van Overijssel is sinds kort een nieuwe zaak, de Lowlands Biker Store, geopend. Met personeel dat al meer dan 20 jaar sleutelervaring onder de riem heeft, is dit een aanwinst voor de omgeving Zwolle, waar de biker scene in opkomst is. Lowlands is net officieel Indian dealer en ook liefhebbers van Harley-Davidson en andere merken kunnen er terecht. Bigtwin zocht de kersverse zaak op. 

Wanneer ik het pand binnenloop ruikt het naar verf en wordt er nog druk gewerkt aan het interieur. Tweedehands Harleys en gloednieuwe Indians worden op de plek gezet. Marco, die bezig is aan onderhoud van een Harley, begint direct enthousiast te vertellen over de splinternieuwe zaak. Hij is verantwoordelijk voor de werkplaats en verkoophoek en blijkt samen met Erik mede-eigenaar te zijn van de zaak. Ook Erik is aanwezig en vertelt dat hij ook verkoop doet, maar daarnaast ook graag aan gave projecten sleutelt. “Hoewel het hier hoofdzakelijk Indian en Harley is, snij ik ook graag BMW’s aan stukken,” lacht hij. Ook Erik’s zoon Kevin zit in de zaak, Hij lacht: “Wat ik doe? Ik doe de website, social media, beetje op de computer dus…, haha. Ja, schrijf dat maar op. Daarnaast beheer ik de webshop. We hebben speciale items geselecteerd die passen bij de biker-lifestyle die we als zaak willen uitstralen. Bij een unieke motor hoort een goede outfit.” Marco zegt daarover: “De tijden zijn veranderd. Motorrijders willen op een terrasje niet allerlei zware kleding uit trekken. Op dit gebied is motorkleding met de tijd mee gegaan.” De heren vertellen over de nieuwe aanwinst, Raymond, die per 1 maart ook in de zaak is komen werken. “Hij heeft 20 jaar ervaring bij Harley, heeft alle certificaten en mag zichzelf Master Technician noemen.” 

Indian dealerschap
Wanneer de tweede bak verse-bonen-koffie voor m’n neus wordt gezet vertelt Marco over hoe het zover heeft mogen komen… “Ik doe dit werk al 20 jaar, voornamelijk op hobbybasis. Jaren geleden heb ik eens samen met motorbouwer Bozzies een motor gemaakt. Dit heeft het virus bij mij aangewakkerd en sindsdien ben ik er fanatiek mee bezig. Na een time-out besloot ik om een jaar of 7 geleden weer een Harley te kopen. Een shop, met een eigen twist, dát was altijd de droom. Aangespoord door mijn vrouw werden er knopen doorgehakt en heb ik met Erik samen een zaak opgezet. In en rondom Zwolle is veel te doen op dit gebied. Er zijn veel motorrijders en clubs in de omgeving, maar het is een vlek op de kaart waar weinig aanbod is. Lowlands Biker Store was eerst gevestigd in een boerenschuur. Deze moet al snel worden uitgebreid en tenslotte groeide het uit de voegen. We zijn op zoek gegaan naar een industrieel pand dat meer professionaliteit uitstraalt. Afgelopen december hebben we de sleutel gekregen en in januari waren we al open. Ondertussen zijn we de de boel gaan inrichten. We zijn gegaan voor een gezellige huiskamersfeer cq clubhuisgevoel.” 

Ietwat mysterieus
Lowlands heeft de lat hoog gelegd en de ambities zijn grenzeloos. “We stuurden een mailtje over onze plannen naar Indian. Al de volgende dag stonden ze hier op de stoep met de boodschap dat ze wel wat zagen in ons team, ons enthousiasme en de visie die we voor ogen hebben… Of we officieel dealer willen worden van Indian? Een droom die uit is gekomen!” Het merk Indian is volgens de heren écht upcoming. Erik: “Zonder Harley tekort te doen – want ik rij al sinds mijn 18e H-D en ben er nog steeds gek van – is Indian qua techniek een stap verder. Waar Harley steeds heeft voortgeborduurd op de oude techniek, heeft Indian een compleet nieuw blok ontwikkeld met hele moderne techniek. Denk aan rear cilinder deactivation voor een lagere emissie uitstoot en minder warmteontwikkeling. Ook zaken zoals navigatie zijn heel modern. Zo’n Indian rijdt gewoon relaxed en smooth, zonder aan karakter in te boeten. Maar ondanks alle moderne ontwikkelingen is het historische karakter nog steeds herkenbaar. Je merkt echt wel dat je op een échte Amerikaanse motor rijdt. Maar Indian denkt ook aan de toekomst. De FTR1200 spreekt de jonge garde echt aan, of mensen die van een BMW of Ducati af stappen. Hiermee boort Indian een nieuwe categorie klanten aan. Al met al is Indian een karaktervol, ietwat mysterieus Amerikaans merk gebleven en dat maakt het voor velen interessant.”

Tailor made specials
Met het officiele dealerschap van Indian in de pocket gaat het de Lowlands Biker Store behoorlijk voor de wind. “We willen toe naar een totaalconcept met alles wat met de biker-lifestyle te maken heeft onder één dak. Voor ons is een goede sfeer heel belangrijk. Motorrijders zoeken de gezelligheid op. Het overgrote deel gebruikt de motor voor de hobby. Klanten komen tijdens een toerrit vaak even langs voor een bakje koffie. Het leuke is dat sommige zich zo thuis voelen dat ze andere klanten welkom heten, wanneer we het zelf even te druk hebben. Iedereen is hier welkom, inherent aan het motormerk dat men rijdt. We ruilen dan ook alle merken in en kunnen ook financiering regelen als het budget de droommotor nog even niet toelaat. Het gaat uiteindelijk om de passie, en dat is motorrijden. We hebben een open werkplaats ingericht zodat iedereen kan zien wat we doen. Dat we niks te verbergen hebben schept vertrouwen. Behalve reparatie en onderhoud, doen we ook aan customizing op maat. We bouwen graag specials, die we naar smaak kunnen verbouwen met aftermarket parts of zelf gemaakte items.” Klant Wilco – een boomlange kerel van 2,10 meter, komt binnen. “Kijk,” lacht Erik. “Dat bedoelen we dus met customizing ‘op maat’. Zelfs de allergrootste Harley lijkt een brommertje als hij er op zit. Dus we zijn iets speciaal voor zijn lengte aan het bouwen.”  (kunnen we van deze Road King Bagger ook een foto plaatsen?)

Gebruiksvriendelijk 
Beide zaakeigenaren, Marco en Erik, blijken echte eigenbouw freaks te zijn. Een speciale hoek van de zaak is ingericht met extreme motoren uit eigen collectie. Zo staat een radicale longbike van Redneck uit Amerika naast de welbekende ‘Vaya Con Dios’ highneck chopper van Walz, die nog op de cover van Easy Riders USA heeft gestaan. Ook een bagger, gebouwd door Marco en Bozzies, mag trots naast deze grootheden staan. Marco: “Onze smaak is heel divers en ook zelf bouwen we in uiteenlopende stijlen. Van café racer tot bagger. Ja, daar hebben we er al diverse van gebouwd.” Erik voegt daar aan toe: “Ik heb in het verleden veel extreme motoren gehad en merkte dat die niet altijd even betrouwbaar en gebruiksvriendelijk zijn. Op sommige hou je het nog geen uur uit, en wat heeft zo’n motor dan voor nut? We bouwen daarom graag met een praktische inslag. Framegeometrie moet kloppen, er moet voldoende bodemvrijheid zijn en van extreem dikke banden zijn wij geen voorstander. Hoewel sommige klanten bijzondere wensen hebben, bouwen wij het liefst goed rijdende en stuurbare motoren.

Sportster café racer
Om te laten zien wat Lowlands Biker Store in de mars heeft fotograferen we twee verbouwde motoren. Over de café racer vertelt Marco: “De basis was verbouwd door een andere zaak.Toen de motor hier werd ingeruild zag ik gelijk de potentie. Het 883 blok was al opgeboord naar 1200 en voorzien van een Supertuner. Het ding is bloedsnel en het geluid uit de eigenbouw uitlaat is monsterlijk! Maar het totaalplaatje zag er in mijn ogen niet goed uit. Wij hebben de puntjes op de I gezet en er onze ‘Lowlands’ draai aan gegeven. De kleurstelling is gewijzigd en er zijn extra’s toegevoegd in de vorm van aftermarket producten die de motor een custom uitstraling gegeven. We hebben een mooier stuur gemonteerd en andere lichten en knipperlichten. Verder is er een handgemaakt leren zadel geplaatst. De motor kreeg gelijk een heel andere look. Het totaalplaatje is prachtig geworden. De vorige eigenaar wou ‘m eigenlijk gelijk terug kopen, maar helaas was een ander hem al voor.”

Mexican bagger
Marco: “Dit is mijn eigen motor, een Road King, in een stijl die ik graag bouw. Als ik een standaard motor zie weet ik meestal gelijk hoe het moet gaan worden. Je moet een totaalplaatje zien en kunnen beoordelen of verschillende onderdelen matchen. De meeste klanten weten ook dat ik daar gevoel voor heb en geven me dat vertrouwen. Daarbij is ook de uitdaging om dingen bij elkaar te zoeken waarbij het financiele plaatje onder de streep leuk blijft. Ik wilde deze keer eens iets voor mijzelf maken en bedacht hoe ik de Road King wilde gaan aankleden. De stijl moest richting de Mexican Bagger gaan worden. Met verlengde koffers en een lang achterspatbord. Er moesten luxueuze items op komen en een bijzondere ivoor kleur. De Road King werd helemaal tot op het frame en blok kaal geplukt. Daarna werd de motor opgebouwd met een custom voorvork, een hoog stuur, bigspoke wielen en dikke uitlaten. Er is een uniek handgemaakt zadel op gekomen en de Arlen Ness treeplanken zijn echte blikvangers. Ik rij zelf op deze motor, maar komt er een liefhebber dan is ‘ie uiteraard te koop. Ik heb nog duizend-en-één ideeen in mijn hoofd voor nieuwe projecten”, besluit Marco.

Door: Floris Velthuis